PerforMeter - Program do zwiększania produktywności i ewidencji czasu pracy | Brak czasu na jego marnowanie – czynności produktywne i nieproduktywne.
734
post-template-default,single,single-post,postid-734,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

28 Lip Brak czasu na jego marnowanie – czynności produktywne i nieproduktywne.

Produktywność czy nieproduktywność… oto jest pytanie… 🙂

Według Słownika Języka Polskiego człowiek produktywny to człowiek „dający dobre wyniki, przynoszący rezultaty swojej pracy, wydajny, efektywny”, natomiast człowiek nieproduktywny to człowiek „mało albo nic niewytwarzający” lub „nieprzynoszący korzyści”… bla, bla, bla… Można by tak było wymieniać definicje z różnych źródeł, ale nam przecież chodzi o konkretny przykład, związany z naszą produktywnością i efektywnością naszej pracy. W końcu bez naszej produktywności praca nie przyniesie żadnych efektów.

Dlaczego efektywne wykonywanie zadań jest ważne?

Efektywne wykonywanie zadań w pracy jest ważne, ale może się zdarzyć, że odebrany telefon czy przerwa na kawę rozproszy naszą uwagę, która wcześniej była skupiona na wykonywaniu zadań. Zdarza się również, że w pracy korzystamy z różnych narzędzi, nie tylko z skrzynki mailowej ale np. portali społecznościowych, które w cudowny sposób mogą zakłócić plan naszego dnia. Każdy z nas wie z własnego doświadczenia jak dużo uwagi często poświęcamy sprawom, które nie mają nic wspólnego z pracą. Przez to nasza efektywność spada i często sami nie jesteśmy zadowoleni do końca ze swojej pracy… Według informacji zamieszczonych na stronie SOCIALPRESS na temat badań amerykańskiej agencji marketingowej Mediakix, która porównała dane opublikowane przez comScore z 2016 roku oraz wyniki z portali społecznościowych, przeciętny człowiek między 13 a 79 rokiem życia spędza około dwóch godzin dziennie na sprawdzaniu social media (chodzi tu o samego Facebooka, Instagrama, Snapchata czy YouTube), co w ciągu naszego życia przynosi około 5 lat i 4 miesięcy… Zastanówmy się więc ile z tego czasu poświęconego dziennie na social media wykorzystujemy w pracy?

produktywność i bezproduktywność

„Złodzieje czasu” a efektywność

Może się okazać, że oglądanie wszelkiego rodzaju reklam czy szukanie czegoś w Internecie bez celu wpłynie na naszą pracę. Jeżeli korzystamy w pracy np. z portali społecznościowych, należy określać ile czasu spędzamy na kontaktach z klientami i firmowych sprawach a ile czasu nam zajmuje przypadkowe przeglądanie zdjęć, które akurat zwróciły naszą uwagę. Lecz nie tylko portale społecznościowe należą do czynników nieproduktywnych – tzw. „złodziei czasu”. Przeglądając skrzynkę mailową ile razy natrafiamy na reklamy nowego kremu na noc czy tanich wakacji last minute… Chcąc „nie przegapić” okazji najczęściej wchodzimy na różne strony i rozpraszamy się w pracy. Nawet nowa sukienka koleżanki ze stanowiska obok może być lepszym tematem do rozmowy niż wysłanie maila do kolejnego kontrahenta.

Monitorowanie czasu pracy

Mimo tego, że przerwy w pracy pomagają nam odpocząć i stać się bardziej produktywnymi pracownikami to jednak ich nadmierna ilość może nam nieco zaszkodzić. Ale w tym, aby nie „przegadać” całego dnia w pracy pomoże nam monitorowanie czasu pracy. Monitorowanie czasu pomaga w wyeliminowaniu czynności nieproduktywnych a bynajmniej zmniejszeniu ich do minimum. Bo chyba nikt nie chciałby dostać upomnienia od szefa za nadmierne używanie komputera w celach prywatnych czy zbyt długie przerwy w pracy przeznaczone „na kawę” czy pogawędki o najnowszych trendach mody.

Co zrobić by zwiększyć efektywność?

Aby zwiększyć efektywność i nie marnować czasu należy określić, które czynności w pracy należą do tych produktywnych, które przynoszą efekty i korzyści, a które są typowymi czynnikami rozpraszającymi i wpływają negatywnie na naszą pracę, a następnie ustalić ile czasu w ciągu dnia maksimum możemy wykorzystać na czynności nieproduktywne tak aby nasza efektywność była wysoka. Jednym z najlepszych sposobów jest unikanie pokusie i powstrzymanie się przed kolejną godziną spędzoną w social mediach czy kolejnym kubkiem kawy, lub po prostu odcięcie się od tego typu rozrywek w godzinach pracy.

Nie tylko samo określenie celu jest ważne, ale dążenie do niego jest kluczowe w badaniu efektywności pracy. Odpowiednia samodyscyplina i pilnowanie priorytetów w pracy sprawia, że efektywność jest większa a praca przyjemniejsza, gdy szef pochwali za odpowiednie podejście do swoich obowiązków.

„Odkładanie na później to największy złodziej. Kradnie Twój czas, sukcesy, cele, życie…”

                                                                                                                                    ~ Brian Tracy

Diana Wojcieszko
diana.wojcieszko@sentinode.com
O Komentarzy

Skomentuj